"بزرگترین چالش کشور ما گرانی نیست دلار نیست بیکاری نیست بی‌آبی نیست حجاب نیست! " - It's Over 9000!

"بزرگترین چالش کشور ما گرانی نیست دلار نیست بیکاری نیست بی‌آبی نیست حجاب نیست! "

نویسنده: ئالان حەمیدی
ایجاد شده در تاریخ
0 0
15:08 2024 , August 21

پس چیست؟ 

با این عنوان هموطنان شریفش را فرامی‌خواند که زنهارشان بدهد که آهای ایرانی مشکل امروز تو افغانی است.بله افغانی و نه افغان. او هنوز نمی‌داند افغانی واحد پول مردم افغان است.در ادامه از هیچ گونه توهین و فحاشی هم بە آنان فروگذار نمی‌کند کسی که ادعای فرهنگ ناب ایرانی  را به یدک می‌کشد!

پرسش اساسی این است کە مگر مهاجرت افغان‌ها مساله همین چند روز و چندماه گذشته است؟

او خود پاسخ خود را هم در میان توهین‌هایش  می‌دهد وقتی که می‌گوید:" مرزبانی ایران آنقدر قوی‌است که یک کولبر از زیر دستشان رد نمی‌شود پس این بی‌پدرمادرها از کجا می‌آیند" 

از دید او اینهگرانا بی‌پدر و مادرند اما او ایرانی است و پدرمادر دار است. او غافل است از آنکه  همین ایرانیان در اروپا و امریکا مهاجرند و اغلب پناهجو. آیا آنها را  آنجا پدرمادر دار باید به حساب آورد؟

براستی حاکمیت در مهاجرت اتباع افغان چە مسئولیتی دارد و در ایجاد این حس افغان‌ستیزی آنهم در این برهە زمانی چە نقشی ایفا‌ و چە هدفی را دنبال می‌کند؟

جمهوری اسلامی همان حکومتی کە از افغانها در لشگر فاطمیون و زینبیون استفاده نمودە است و حالا هم از افزایش جمعیت آنها سوءاستفاده دیگری می‌کند و جامعه را نیز با مشغول‌کردن و درگیرکردن با این مساله به گونه دیگری سرگرم می‌کند. 

آیا نباید شک کرد که اهداف دیگر را دنبال می‌کند و سایبری‌های آماده به کارش را در دمیدن در آتش این جریان برای انحراف افکار جامعه به کار گرفته باشد؟

این کلیپ سرشار از توهین‌های نژادپرستانە است.بی ناموس و بی شرف و حیوان  و... فردی ایرانی باتمام  ادعای فرهنگ ایرانیش هرچه از دهانش درمی‌آید به  افغان‌ها می‌گوید..اواصلی‌ترین معظل آینده ایران را یافته است و سایر مشکلات از نظر او مساله و معظل ایران نیست .

این کلیپ‌ها در روزهای اخیر به یکبارەدر حال پخش شدن هستند حتی موردی  را بە سنندج نسبت می‌دادند که یک کارگر افغان را ضرب و شتم می‌کردند جایی که تا به حال مهاجر افغان وارد نشده است. چرا که عمدتا جوانان کورد به دلیل مشکلات اقتصادی و کمبود کار خود به اجبار به شهرهای دیگر بروند.

آیا هدف خاصی وجود ندارد  که این روزها ذهن جامعه را به این سمت معطوف کننددر همین روزها آرمیتا دختر دیگری در تهران به کما رفت  که ماموران حجاب مورد ضرب و شتمش قرار داده بودند. دختری که پدرش کارگر است. و ژینای دیگری در حال رقم خوردن است.

مساله مهاجرت افغان‌ها مساله این روزها نیست از خیلی وقت پیش بوده است. به قول همین آدم بافرهنگ ایرانی راوی کلیپ:" با اینهمه کنترل و بازرسی که همه چیزت را می‌گردند.چگونه راحت وارد می‌شوند ؟"

 مشکل مهاجرت این مردم چه اندازه متوجه جمهوری اسلامی است؟ 

مگر همین حاکمیت تمام تلاشش را نکرد تا طالبان روی کاربیاید. مگر لشگر فاطمیون و زینبیون از اینها تشکیل نداد؟ حالا هم به گونه‌ای دیگر  از ورودشان بهره‌برداری می‌کند 

حکومتی که حرمتی برای مردمش قائل نیست و مسبب فلاکت مردم است قطعا نقش اصلی در ایجاد این معظل را دارد و به آن دامن هم می‌زند و تنها به دنبال سوءاستفاده است.بگذار ذهن مردم فعلا به افغان ستیزی مشغول باشد و معظلی که مردم توان حلش را هم ندارند. 

بی‌شک امروز افغانستان حال و  روز خوشی ندارد. مردمش نیز بە مراتب از ایرانیان امروز سنتی‌تر و مذهبی‌تر هستند زمینه گرویدن به گروههای تندرو جهادی سنی و حتی شیعه هم در میان آنها وجود دارد هرچند این زمینه عاملش اقتصادی باشدتا اعتقادی.اما چه کسانی زمینه را برای رشد این جریانات تندرو به جای کمک به رشد مدنیت و حقوق انسانی و شهروندی و آرامش در افغانستان هموار می‌کنند. چه کسانی خواستار سلطه طالبانند به جای رشد یک سیستم دموکراتیک و سکولار.

قطعا جمهوری اسلامی یکی از متهمان اصلی این رویدادهست.

 

نمیتوان تک بعدی نگریست  یعنی تحت تاثیر این موج شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت  و پشت پرده را ندید. چون ادله در جای دیگری است.

حاکمیت دقیقا اینرا می‌خواهد که چون بالاخره زندگی هر شهروندی به این مساله ربط پیدا می‌کند قطعا مهاجرت بی‌رویه بر آینده زندگی شهروندان و فرزندانشان تاثیر می‌گذارد.پس می‌داند که اگر این مساله را علم کند شهروندان تحت تاثیر قرار می‌گیرند و واکنش نشان می‌دهند او هم همین را می‌خواهد ذهن جامعه را مشغول به آن کند.

پرسش اینجاست چرا مساله افغان‌ها یکباره و در مدت کوتاهی بزرگنمایی شد. دقیقا در نزدیکی سالگرد ژینا شروع شد. انتشار تعدادی کلیپ و جریان‌سازی از یک مساله ملموس چه هدفی را دنبال می‌کند.

به اعتراف خودشان ارتش سایبری دارند و آماده کار. هر زمان لازم باشد در فضای رسانه‌ای و مجازی موجی را راه می‌اندازند. 

در همین دو سه روز گذشته که این دختر دچار حادثه‌ای حکومتی  مشابه ژینا شد این کلیپ‌ها مخصوصا با این ادبیات توهین آمیز و بی پرنسیپ بیشتر شد. 

مساله اصلی در اینجا حاکمیت است چرا؟

یکسال است که خواست تغییر کل این رژیم به شکل جدی و با اعتراض علنی بی‌سابقه روبرو شده است حاکمیت شهروندانش را می‌کشد،شکنجه و آزار می‌دهد غارت می‌کند و  در سوریه هزینه  جنگ و آدمکشی می‌کند و دنبال توسعه‌طلبی است. از هیچ جنایت و تلاشی هم برای بقا و دوام فروگذار نمی‌کند .

به عبارتی جان،مال،محیط زیست ،سرمایه انسانی و طبیعی ازنفت و دریا و معادن و.. را تنها برای اهداف غیرمردمی خود هزینه می‌کند،حتی تخریب می‌کند و به باد می‌دهد. به هیچ وجه مردمش برایش مهم نیستند. 

درچنین شرایطی تصور کنید جمهوری اسلامی در عراق و افغانستان چه کرده‌است؟ 

حامی طالبان بود چون نمی‌خواست کشورهای اطرافش ترقی کنند در عراق هم همین‌طور. در یک کلام بنیادگرایی را ترویج می‌دهد .حال از افغانش برای لشگر شبه‌نظامیش استفاده می‌کند از مهاجرت و ازدیاد جمعیتشان با در دست داشت ابزار مهار و قدرت و ثروت استفاده ابزاری می‌کند آنگاه که از اغلب جمعیت داخلش ناامید شد قطعا از همین افغان‌های غیرشهروند و وابسته فاقد هر حقی هرگونه بخواهد استفاده می‌کند لازم باشد در سرکوب مردمش هم به کارشان می‌گیرد چون راحتتر جیره‌خوارشان می‌کند از احتیاج آنها به اقامت و لقمه نانی کاملا استفاده می‌کند

اینها همه تبعات مختلف دارد قطعا هم دارد اجتماعی فرهنگی و....

اما حکومت ککش هم نمی‌گزد بر سر شهروندان و نسل بعد چه می‌آید ابعاد اجتماعی دارد یا ندارد مهم آن است  فعلا مردم ذهنشان با یک مساله یا معظل موجود  ولی فرعی در لحظه حال مشغول شود تا با خیال راحت معاملاتش را انجام دهد یا خطر اعتراض برجنایتی را از سربگذراند. و یا....

بله مساله اینجاست که این معظل مهاجرت افغانها  وجود دارد  همانند مسائل دیگر اما راه حلش نه دست مردم است و نه واکنش در شبک‌های اجتماعی و برخوردهای احساسی و افتادن در دام بازی دستگاهای امنیتی رژیم جمهوری اسلامی.

نظر جدید